SECTION 1 : Protocole méthodologique
Les résultats de la recherche que nous
présentons ont porté sur l'Analyse pragmatique des chansons de
Koffi Olomide.La question spécifique de notre recherche a
été construite de la manière
suivante: « quels sont les actes de langage prédominants
dans les chansons de l'artiste Koffi Olomide? ».
Afin de répondre à la question spécifique
de notre travail, nous avons avancé l'hypothèse selon laquelleun
artiste musicien qui se veut tant mélancolique qu'amoureux, compose et
produit des textes de chansons imbus des actes de langage aussi bien assertifs
qu'expressifs.
Cette hypothèse peut être
opérationnalisée de la manière ci-après :
Concepts
|
Dimensions
|
Indicateurs
|
Musique populaire
|
OEuvre musicale
|
· Enregistrement au studio
· Large diffusion
· Consommation par un public large et
hétérogène
|
Concert populaire
|
· Assistance immédiate
· Produit instantanément
|
Artiste musicien
|
Auteur-compositeur
|
· Ecritle poème
· harmonise le poème
|
Chanteur, danseur
|
· Enregistre au studio
· Interprètel'oeuvre
sur Scène
|
OEuvre musicale
|
Enregistrement
|
· Chansons,
· Génériques
|
Large diffusion
|
· Masse-média
|
Consommation
|
· Achat,
· possession,
· écoute de l'oeuvre
|
Pour arriver à bien mener notre étude, nous nous
servirons des méthodesanalytique et interprétative dont la
techPnique d'analyse de contenu nous permettra de scruter le sens profond de
notre corpus composé de trois chansons suivantes : Emballe-moi,
Mosisi et Balançoire. Elles sont retenues en raison de leur appartenance
à un ensemble des chansons qui bénéficient d'une promotion
beaucoup plus importante que les autres.
A travers cette méthodologie, nous allons construire
une grille d'analyse dont les étapes suivantes s'avèrent
indispensables : la description des textes du corpus à travers le
repérage de différents actes de langage contenus dans ces
chansons, le dénombrement d'actes récurrents ainsi que leur
pondération, afin de déterminer les actes les plus dominants qui
illumineront l'orientation du sens des chansons retenues.
SECTION 2 : REPERAGE DES DONNEES
II.1. Repérage des actes illocutoires
Emballe-moi
Texte
|
Personnage
|
Objet
|
Sentiments
|
Actes de langage
|
Qui se ressemblent s'assemblent
Nzola kisombe pembe pembe
Pesa nga motema na pesa oya nga a
Elengi na yo elengi na ga a
Sentiment na nga sentiment na yo
Koboya te elengi oyo e Kokata te elengi oyo ee
moto akoya kokufa
|
Nzola kisombe(yo),
moto
nga(na)
|
motema
|
Amour
|
Assertif
Directif
Promissif
|
Linzanza libonga na langie
nzola obonga n'o na nga Chair de ma chair mikuwa ya nzoto na
nga
|
Nzola kisombe (yo, n'o),
Nga(ma)
|
linzanza, langi, chair, mikuwa, nzoto
|
Amour
|
Assertif
|
Oyebi nga bien e e ti na cent
esika nako maka zoba
esika na tangaka soyi e e Toucher nga kuna toucher nga bien
palper nga kuna toucher nga
|
yo,
nga
|
Soyi
|
Plaisir
|
Assertif, Directif
|
Emballe moi yeye ye oh Emballe-moi nzola kisombe
|
Nzola kisombe,
moi
|
|
Plaisir
|
Directif
|
Na yebi yo oza moganza
mbisi oyo ya moto moko Avant ya koliya yo il faut bahita
ba salela yo sauce ya mosaka Na za na nga pressé te oh
na zo lukela yo vrai ingredient na tia yo mwa celeri
to nalukela yo sauce ya mwamba
na tia yo feuille de laurier to nalukela yo cube magique
|
Yo
nga,
moto
bango
|
Monganza(mbisi),
sauce ya mosaka,
ingredient, celeri, sauce ya mwamba, feuille de laurier, cube
magique,
|
Plaisir
Affection
|
Assertif
Expressif
|
Emballe moi yeye ye oh Emballe-moi nzola kisombe
Na maboko ma yo e e e Emballe-moi ye ye
|
Nzola kisombe(yo), moi
|
Maboko
|
Amour
|
Directif
|
zola natandeli yo tapis rouge Yo Roi ya vie na nga oleka O
regner na motema na nga ee Motema na nga pays d'amour na yo
|
Nzola kisombe(yo), nga
|
Tapis rouge, motema,
pays d'amour,
|
Amour
|
Assertif,
|
Amour na nga yo ee Sentiment na nga yoe
Amour na nga nzola Sentiment na nga eza zola
|
Nzola kisombe(yo), nga
|
|
Amour
|
expressif
assertif
|
Litanga ya mbula moko Etondisaka jamais ebale Kasi yo osali
ndenge nini po otonda na motema na nga
Po na craquer yo o boye Po na lover yo boye
|
yo,
nga(ma)
|
Litangayambula, ebale, motema
|
Amour
|
Assertif, expressif
|
Ata basali moto na miel Jamais ako zala sukali neti yo e e
Namituni Nzambe asala yo nini e Po yo ozala vraiment sukali
boye
|
yo,
nga,
bango ,
nzambe
moto(ye)
|
miel
sukali
|
Amour
|
Assertif, expressif
|
Ata basali moto na diamant e e Jamais akozala kitoko neti yo e
e Namituni Nzambe asala yo na nini e Po yo ozala nzola kitoko
boye Amour na nga yo e sentiment na nga yo e Amour na nga eza zola
sentiment na nga eza zola
|
Nzola kisombe(yo), nga(na),
bango,
nzambe
moto (ye)
|
Diamant
|
Amour
|
Assertif, Expressif
|
Soki esimbakate nde balobelelakate
hii mabe te e e e e e e
|
bato
|
|
Assurance
|
Expressif, assertif
|
dit na nga soki oboyi liloba ata na telephone oh benga nga
nakoloba allo ! telephoner nakoloba oui e e
loba cheri nakondima bebe kwanza nga soki oboyi n'o kozuwa
mobimba ya tshubu
tika nga na sanola ata kosanola tika nga na ngourouta ata ko
ngouroute hé tika nga na sanola
|
Yo(bebe),
nga(cheri, na)
|
Téléphone
|
Amour
|
Expressif,
assertif
directif
|
y'okeyi lokola moto ayaki stage non conclus sans emploi ayi mon
amour
songer ata no souffrance nakomona source y'ebale nayebi kasi suka
te
ba sauvaka masuwa te soki ezindi
ba welaka ko sauver bato ayi zola sauve moi bébé
sauve moi Mon amour sauve moi zola sauve moi Mabe ee te eee
|
Yo(bebe),
moi(na, mon)
bato
|
ebale,
masuwa
|
Amour
Déception
|
assertif,
Expressif
|
Maman kanga nga makasi serrer nga makasi nazoyoka neti
bolingo ekoti nga Echanger nga esprit Saint esprit akoti nga
Ekomisi nga lebo
Bolingo esali nga Ekomisi nga dembo Tendresse ekoti nga
eee Eeekomisi nga chintoch
|
Maman,
Nga(na)
saint esprit,
|
Esprit
lebo,
dembo,
chintoche
|
Plaisir, amour
|
Expressif
Directif
|
Eh ee nani oyoka elengi oyo
nalingi nayoka elengi
nani akoteli nga Mboko ekoteli nga Mboko ekoti ekoti ekoti
ekoti ekoti ekoti Ebimi eeeee
|
Nga(na),
nani
|
mboko
|
Plaisir,
amour
|
Expressif
|
Quel est votre préféré 3sentingoto
nonnn Sentingo to nonnnn Le Quadra Kora ouiiiiiiiiii
|
Vous, Quadra Kora
|
Sentingondo
|
Plaisir
|
Expressif
|
Maman nga nalingaka bongo oh Vraiment nga nalingaka
bongo Etuta tuta etia ba but oyo ya giza Etuta na ba biloko ya
kati
|
maman,
nga(na)
|
Biloko ya kati
Eloko
|
Plaisir
|
Expressif
|
serrer serrer nga makasi Kanga nga makasi
nazo yoka neti bolingo ekoti nga E changer nga esprit
Tendresse envahir nga Ekomisi nga lebo
Bolingo e carrer nga ee Ekomisi
nga dembo Tendresse e barrer nga esprit Eeekomisi nga
chintoch
|
Yo,
Nga(na),
|
Esprit
lebo,
dembo,
chintoch
|
Plaisir,
amour
|
Expressif
Directif
|
Rrr ya ya Rrr ya ya Oleka boye chinois Ozonga kuna
chinois Oyo ekoya eya, Oyo ekoya eya Oyo elingi elinga
Aller Rrr ya ya Rrr ya ya
|
Yo,
Chinois
|
|
Détermination
|
Assertif,
expressif
|
Cheri atali nga na chinoiserie
cheri a calculer nga na miso ya ba chinois Un temps na
comprendre Nzola alingi asala route Un temps na timbeli ye cheri alingi
akende n'e Un temps Na timbeli ye cheri atali nga ah
|
Nzola kisombe (chéri),
Nga (na),
Chinois
|
Miso, route
|
Amour
|
Assertif
|
Rrr ya ya Rrr ya ya Oyo ekoya eya Oyo ekoya eya Okenda boye
chinois Ozonga kuna chinois
|
Yo,
Chinois
|
|
Etonnement
|
Assertif,
expressif
|
Cheri atali nga na chinoiserie Cheri a calculer nga na miso ya
ba chinois Un temps natimbeli ye lelo ezali tongosa Un temps na timbeli
ye Nzola alingi asala route Un temps na timbeli ye lelo tongo ekokuta
biso Un temps na timbeli ye teli alingi asala route
|
Nzola kisombe(chéri),
Nga,
Chinois,
biso
|
Miso, route
|
Amour,
Détermination
|
Assertif,
Promissif
|
Il ressort de ce tableau que la chanson Emballe-moi est
remplie d'énoncés portant des indices marqueurs de la
présence des personnages dont l'énonciateur
représenté entre autres par « nga, moi, na,
mon, », le destinataire représenté par
« Nzola Kisombe, yo, chéri, mon amour, maman et des formules
impératives», les autres personnages représentés par
« bango, nzambe, quadra kora, chinois, moto, ye, nani, yo, bato,
vous, saint esprit, biso et tant d'autres» ; des objets ;
des sentiments et de nombreux actes de langage. Ce qui revient à dire
que cette chanson est unenarration à travers laquelle le locuteur
exprime son amour envers son destinataire.
Le tableau ci-dessousfait un regroupement et un
dénombrement des paramètres énumérés
ci-hauts en vue de pouvoir les repérer plus facilement à partir
de leurs énoncés.
Evaluation des données
Paramètres
|
Nombre
|
Dénominations
|
Personnages
|
10
|
Nzola Kisombe (yo, chéri, mon amour, maman), nga (moi,
na, mon), bango, nzambe, quadra kora, chinois, moto (ye, nani, yo), bato(vous),
saint esprit, biso
|
Objets
|
35
|
Motema, linzanza, langi, chair, mikuwa, nzoto, monganza
(mbisi), sauce ya mwamba, feuille de laurier, cube magique, maboko, tapis
rouge, pays d'amour, litanga ya mbula, ebale, miel, diamant,
téléphone, masuwa, bato, esprit, mboko, biloko ya kati, miso,
route, sukali, eloko, lebo, dembo, chintoch, sentingondo, sauce ya mosaka,
soyi, ingrédient, céleri
|
Sentiments
|
7
|
Amour, plaisir, affection, assurance, déception,
détermination, étonnement
|
Actes de
langage
|
4
|
Assertif, expressif, directif, promissif
|
MOSISI
Texte
|
Personnage
|
Objet
|
Sentiments
|
Actes de langage
|
Eh ima mama nazo lela Eh ima mama nazo kathswa Eh ima mama
nazo tangwa Kwanza nga litoyi nga nayoka mukusa
Sopela nga soy nga nayoka mwa moselu Pimbo ya loketo yango nga
nazo lela
Kati kati ya butu nga moko temoin te Moto abeti nga te nga
matanga ee Nzoka bazo boma nga elengi Mosisi azo boma nga nelengi aa
|
Mike Mosisi(ye),
Nga (na),
Témoin,
bato
|
Litoyi,
soyi,
loketo,
|
Plaisir
|
Expressif,
assertif
|
Tobina rumba bo moko Loketo bo moko Sentiment bo moko
bolingo bo moko Mosisi bo Bolingo na nga Mosisi ii
|
Mosisi,
Nga,
To
|
Loketo
|
Plaisir
|
Assertif
|
Kolela te na love eza nde technique
ngoya oooooooh Kolela te na love eza nde technique
Mosisi iiii Po olangwisa cherie na love eza nde technique
ngoya oooooooh Aller luka ye sili ata na libandi technique
Mosisi iii Caresse kitoko ebuka buka technique
ngoya oooooooh
Kata ye manzaka pe kuanza ye mukongo technique Mosisi
iii Massage ya makolo na pokwa avant alala techique
ngoya oooooooh
|
Mike Mosisi, nga, sili
|
libandi,
manzaka,mukongo,
makolo
|
Amour
|
Assertif,
Directif
|
Serrer serrer Mosisi démarrer nga eee Serrer serrer
mopila démarrer nga Serrer serrer Mosisi demarrer nga
Mbula enoki makasi na soirée ya samedi Mbula enoki
makasi etindi mopepe ya malili
|
Mosisi,
Nga,
Mopila
|
Mbula,
Mopepe,
malili
|
Amour
Regret
|
Directif,
Assertif,
Expressif
|
Mosisi nalinga na mosala to pe na villa Del Pirlo Nga na
chambre essui na tolo
naza se kozela ye Matoyi ekomi nga neti ya lapin
Tres sensible losambo na nga epayi ya yawe
mbula epolisa Mosisi Po lolenge na pangwiselaka ye
ebakisela nga un plus na bolingo
|
Mike Mosisi,
Nga(na),
yahwe,
lapin
|
villa delpirlo, mosala, chambre, essui, tolo,
matoyi,
Mbula
|
Amour
|
Assertif,
expressif
|
Tango abeti kokoko nayoki bien Ye pe tango ayoki oui cheri
ayoki bien
Tango abeti kokoko essui ekweyi nga Tango abandi kofungola
porte
miracle esalami eee
|
Mike Mosisi (chéri),
Nga (na)
|
Essui,,
porte,
miracle
|
Plaisir,
Amour,
Satisfaction
|
Assertif,
expressif
|
Kolela te na love eza nde technique ngoya oooooooh Mopao Jeune
Pato azali kolo technique
Mosisi ii Jb Mpiana azali kolo technique
ngoya oooooooh
|
Mike Mosisi,
Mopao jeune pato,
Jb Mpiana
|
|
Amour
|
Assertif,
expressif
|
Mords moi bi mord bi mord
Mords moi bi mord bi mord bi mord Mosisi Kolela te na love eza
nde technique
ngoya oooooooh Po olangwisa cherie na love eza nde technique
Mosisi ii Mike Mosisi azali kolo technique
ngoya oooooooh Caresse kitoko ebuka buka technique Mosisi
ii
|
Mike Mosisi,
Moi
|
|
Amour
|
Directif,
Assertif,
Expressif
|
Eh ima mama nazo lela Eh ima mama nazo kathswa Eh ima mama
nazo tangwa Kwanza nga litoyi nga nayoka mukusa Sopela nga soyi nga
nayoka mwa moselu Pimbo ya loketo yango nga nazo lela
Kati kati ya butu nga moko temoin te Moto abeti nga te nga
matanga ee Nzoka bazo boma nga nelengi Mosisi azo boma nga nelengi
aaaaaaaaaa
|
Mike Mosisi(ye),
Nga,
Témoin,
bato
|
Litoyi,
soyi,
loketo,
|
Plaisir
|
Expressif,
assertif
|
Kolela te oh yo moko obominga Ko sala semblant ya kudila te yo
moko okufisinga Botia koko pneu te cheri moto a barrer nga Bosopela tata
mwasi pétrole te
cherie moto a barrer nga ha
|
Cheri(yo), nga, bino, koko,tata mwasi
|
Pneu,
pétrole,
|
|
Assertif,
Directif
|
Bana mushetu balie bord eee La police pardon boya kosala
encadrement Eza kindoki ya famille te cherie moto a barrer nga Bosopela
tata mwasi pétrole te cherie moto a barrer nga ha
|
Bana mushetu, police, Cheri, nga, tata mwasi
|
Famille,
Bord,
Pétrole
|
|
Assertif,
Directif
|
Eh mon pote Mustapha Qu'est-ce que tu as
déconné encore là mon frère ? On t'avait bien
dit Mike Mosisi il faut prendre les conseils chez lui Car l'amour il ne
faut pas mettre dans la poche Tu vois maintenant la poche est trouée
tu restes avec rien
|
Mustapha(tu),
mon,
mike mosisi
|
Poche
|
Déception
|
Expressif,
assertif
|
Hééé Mustapha oh On m'avait interdit de
mettre l'amour dans la poche o On m'avait interdit de mettre l'amour dans la
poche La poche s'est trouée moi j'ai fait tomber mon amour La
poche s'est trouée moi j'ai perdu mon amour
|
Mustapha,
Moi(j'ai, m')
|
Poche
|
Tristesse
|
Assertif,
Expressif
|
Na kotisa mosapi na lidusu ya nioka aswi nga Na panza matiti
fourmis docteur a piqué nga Na mata na nzete na tala na zala likaku
agogoli nga
egogo gogogo oo Vraiment likaku a fachele nga
egogo gogogo oo
|
Nga,
Nioka,
Fourmi docteur,
likaku
|
Mosapi,
lidusu ya nioka, matiti,
nzete,
zala
|
Tristesse
|
Assertif
|
A kinisaki na ye koyiba bitabe
egogo gogogo oo A kanisaki na ye koyiba mbuma likaku ee egogo
gogogo
|
Nga,
likaku
|
bitabe,
mbuma
|
Tristesse
|
Assertif
|
Ah Nzambi mudila nga mwana Ah Nzambi mudila nga mwana
Tu fika ku Kinshasa muke dila kaka bolingo Malafu ma mengi
mwingi na nga eza Mosisi
na mela na langwa Tsibo apula, Didier Igilima na mela na
langwa Mosisi Mike azali jeune millionnaire
|
Nga,
Nzambi,
Mike Mosisi,
Tshibo apula,
Didier Ingilima
|
Malafu ma mengi mwingi
|
Tristesse
|
Expressif
Assertif
|
Kolela te oh yo moko obominga Ko sala semblant ya kudila te yo
moko okufisinga Botia koko pneu te cheri moto a barrer nga Bosopela tata
mwasi petrole te cherie moto a barrer nga haaaa
|
Cheri,
Bino,
Nga,
Koko,
Tata mwasi
|
Pneu,
pétrole,
|
|
Assertif,
Directif
|
Bana mushetu balie bord e La police pardon boya kosala
encadrement Eza kindoki ya famille te cherie moto a barrer nga Bosopela
tata mwasi petrole te cherie moto a barrer nga haaaa
|
Bana mushetu,
Police,
Tata mwasi,
Cheri,
Nga
|
Famille,
Bord,
Pétrole
|
|
Assertif,
Directif
|
Nga na midiembika Nga na midiembika Nga na midiembika Nga na
midiembika Singa na kingo po na yo ooo Na kufa martyr ya bolingo ooo
|
Nga, yo
|
Singa,
Kingo
|
Tristesse
|
Assertif,
Expressif
|
Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh
ma Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh
ma Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh Mukusa
na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh ma Mukusa na nga ya
mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh ma Mukusa na nga ya mokongo na
boyi ba kwanza yango na nkombo eh
|
Bango,
Nga(na)
|
Nkombo,
mukongo
|
Tristesse,
Solitude
|
Assertif,
Directif
|
Pesa bolingo namela Na boyi biberon manque d'affection
Okoti motema neti liyanzi Opesi mukusa posa na kuanza Mosisi na nga
Mike
|
Mike Mosisi,
nga (na)
liyanzi
|
bibéron,
motema,
|
Tristesse
|
Assertif,
Directif
|
Mike na luki docteur na luki pe pasteur Ba médecins ba
docteurs balobi se ye Moyi makasi nakomi koluka bolingo na nga na bougie
Ba médecins ba voyants balobi se ye Moyi makasi nakomi koluka
bolingo na nga mosika
|
Mike mosisi,
Nga (na),
Docteur,
Pasteur,
Ba médecins,
Ba voyants
|
Moyi,
bougie,
|
Tristesse,
Solitude
|
Assertif
|
Liwa mbeli liwa masasi liwa butu nalingi na kufa na nini Na
kufa na nga na maboko ma yo ee Na kufa na nga na maboko ma yo ee
|
Nga (na),
yo
|
Mbeli,
Masasi,
Maboko
|
Amour
|
Assertif,
Expressif
|
Liwa mbeli liwa masasi liwa butu nalingi na kufa na nini Na
kufa na nga na maboko ma yo ee Na kufa na nga na maboko ma yo ee
|
Nga,
yo
|
Mbeli,
Masasi,
Maboko
|
Amour
|
Assertif,
Expressif
|
Liwa mbeli liwa masasi liwa butu nalingi na kufa na nini Na
kufa na nga na maboko ma yo ee Na kufa na nga na maboko ma yo ee
|
Nga,
yo
|
Mbeli,
Masasi,
Maboko
|
Amour
|
Assertif,
Expressif
|
Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh
ma Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh
ma Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh Mukusa
na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh ma Mukusa na nga ya
mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh ma Mukusa na nga ya mokongo na
boyi ba kwanza yango na nkombo eh
|
Nga,
bango
|
Mokongo,
Nkombo,
|
Tristesse
|
Assertif,
Directif
|
Pesa bolingo namela Na boyi biberon manque d'affection
Okoti motema neti liyanzi Opesi mukusa posa na kuanza
Mukusa na nga ya mokongo na boyi ba kwanza yango na nkombo eh.
|
Mike Mosisi,
Nga,
bango
liyanzi
|
Bibéron,
Motema,
Mokongo,
Nkombo
|
Tristesse
|
Assertif,
Directif
|
Il ressort de ce tableau que la chanson Mosisi est remplie
d'énoncés portant des indices marqueurs de la présence des
personnages dont l'énonciateur est représenté par
« Nga, moi, na, mon, m', j'ai», le destinataire est
représenté par « mike mosisi, ye, chéri, yo, a,
et des formules impératives», les autres personnages
représentés à leur tours par « sili, yahwe
(nzambi), mopao jeune pato, Jb Mpiana, bino, koko, tata mwasi, bana mushetu,
police, mustapha (tu) , nioka, fourmi docteur, likaku, tshibo apula, didier
ingilima, liyanzi, docteur, pasteur, ba médecins, ba voyants,
témoin, mopila, lapin, to, bango, on, bato, to, et
tant d'autres» ; il faut noter également dans ce tableau, le
recours aux objets ; aux sentiments et l'usage de nombreux actes de
langage. Ce qui revient à dire que cette chanson est unenarration
à travers laquelle le locuteur exprime ses sentiments envers son
destinataire.
Le tableau ci-dessousfait un regroupement et un
dénombrement des paramètres repérés dans le tableau
précédent en vue de pouvoir les situer plus facilement au sein de
leurs énoncés.
Evaluation des données
paramètres
|
Nombre
|
Dénominations
|
Personnages
|
29
|
Nga (moi, na, mon, m' j'ai), mike mosisi (ye, chéri,
yo, a), sili, yahwe (nzambi), mopao jeune pato, Jb Mpiana, bino, koko, tata
mwasi, bana mushetu, police, mustapha (tu) , nioka, fourmi docteur, likaku,
tshibo apula, didier ingilima, liyanzi, docteur, pasteur, ba médecins,
ba voyants, témoin, mopila, lapin, to, bango, on, bato, to
|
Objets
|
40
|
Litoyi, soyi, loketo, libandi, manzaka, mukongo, makolo, mbula,
mopepe, mosala, villa del pirlo, chambre, essui, tolo, matoyi, porte, pneu,
pétrole, famille, poche, mosapi, lidusu ya nioka, matiti, nzete, zala,
bitabe, mbuma malafu ma mengi mwingi, singa, kingo, nkombo, bibéron,
motema, moyi, bougie, maboko, Mbeli, Masasi, malili, miracle, bord
|
Sentiments
|
7
|
Amour, plaisir, tristesse, regret, satisfaction,
déception, solitude
|
Actes de langage
|
3
|
Assertif, expressif, directif
|
Balançoire
Texte
|
Personnage
|
Objet
|
Sentiments
|
Actes de langage
|
Au clair de la lune mon ami Pierrot prête- moi ta plume
pour écrire un mot ma chandelle est morte je n'ai plus de
feu ouvre-moi ta porte pour l'amour de Dieu
|
Pierrot le blanc,
Moi (mon, je, ma),
Dieu
|
Lune,
plume,
chandelle,
feu,
porte
|
Désir
|
Assertif,
Directif
|
L'amour n'est pas une science pour l'étudier afin de
le comprendre et de devenir expert en love jusque là même les
sages de ce monde
n'ont pas eu le temps de comprendre la profondeur de l'amour
à l'exception de mon bébé qui est expert dans le
domaine des caresses et de la tendresse pierrot le blanc
|
Pierrot le blanc,
Les sages,
Bébé,
Expert,
Mon
|
Monde
|
Amour
|
Assertif
|
A chaque fois il plonge dans le monde des sentiments il me
dresse dans le vrai sens du bonheur pierrot le blanc asalaka koleka ndenge
mama
azalaki kosala nga na bomwana kolemba ko satisfaire nga na ba
petits besoins na nga nyoso ata na leli na pisser nazalaka na faute te e
e kolaka na ekende kobanga kobaluka noki afina nga e e e tiens toi bien
mon bebe l'amour te ressemble Pierrot le blanc tu es a moi
|
Pierrot le blanc (il, a, toi, tu),
Maman,
Bébé,
Nga(moi, mon)
|
Monde
|
Amour
|
Assertif,
Directif
|
Humm
Non stop mon amour toujours vibra ngonda jamais azala
fatigué na course ya love epayi na ye bolingo eza chida aza na stock
ya bilengi alembaka te na ring ya bolingo ti na 12èmeround
Muhamed Ali na nga a boxaka nga na ring ya love hummmm
|
Nga(mon),
Ye(mon amour),
Muhamed Ali
|
Ring,
Vibra ngonda
|
Amour
|
Expressif
|
Melange ya sima na zelo esali brique
bato batongi ndako Duel ya nga na cheri esali bolingo eboti
mbuma elengi Soki to vandi na cheri na monaka lokola nako kufa lisusu te
e Cheri na nga nzoto pete koleka pomme de terre batokisa Na demarche on
dirait un poisson qui nage dans la mer
|
Chéri
Nga,
Bato
|
Sima,
zelo,
brique,
ndako,
pomme de terre, poisson,
mer,
mbuma,
nzoto
|
Amour
|
Assertif,
Directif
|
Mwana moke soki obotoli ye mbongo simbisa ye ata papier Po
azala toujours na attitude ya argent na ye bébé
ah Bébé soki azo nguluma jamais bakatelaka ya
mondelu Ayebaka valeur y'elamba sika te suka se abebisa yango Kasi soki
tovandi na cheri na nga a tshokolaka nga Kasi soki tovandi na cheri na nga a
kwanzaka nga Po ayebi valeur ya bolingo mwana ango alenda na tendresse
|
Pierrot le blanc,
Nga,
Mwana moke,
Bebe,
Chéri,
Bango
|
Mbongo,
papier,
bilamba,
argent,
elamba
|
Amour
|
Assertif
|
Non stop mon amour toujours vibra ngonda jamais azala
fatigué na course ya love epayi na ye bolingo eza chida aza na stock
ya bilengi alembaka te na ring ya bolingo ti na 12èmeround
Muhamed Ali na nga a boxaka nga na ring ya love hummmm
|
Nga (mon),
Ye(mon amour),
Muhamed Ali
|
Ring,
vibrangonda
|
Amour
|
Assertif,
Directif
|
Oh oh cherie oyekola amour na université nini
yango Est-ce que otanga na faculté d'amour to na domaine ya
tendresse Po obalusa otala te oleki lutu na endurance mon
bébé
|
Mon,
chéri,
bébé
|
Université,
Faculté,
Lutu
|
Amour
|
Assertif,
expressif
|
Katshutshu hm Katshutshu ma balusa mwana mama
Loketo ya cherie na nga quelle balançoire Loketo ya
pierrot le blanc quelle balançoire Soki amatisi nga pe na
mitiki Soki akitisi nga pe na mitiki Soki ameni nga posa na kita
te
|
Pierrot le blanc (chéri),
Nga (na),
Mwana mama
|
Loketo,
balançoire
|
Amour
|
Assertif,
expressif
|
Katshutshu hm Katshutshu balusa mwana mama Katshutshu
Katshutshu je montingya e Soki asengi bisou un temps na pesi calin Loketo
ya pierrot le blanc quelle balançoire Soki asengi 2 un temps na pesi
3 Soki soki soki e e soki
|
Pierrot le blanc (ye),
Nga (na), mwana mama,
Roger Motingya
|
Loketo,
balançoire
|
Amour
|
Assertif,
expressif
|
Soki asengi tendresse un temps na pesi love Soki asengi
massage un temps na pesi caresse Soki alobi oui nga pe toujours oui Soki
alobi non nga pe toujours oui
Soki soki soki e e soki Loketo ya pierrot le blanc quelle
balançoire
Katshutshu Katshutshu hummmmmmmmmmm
|
Pierrot le blanc (ye),
Nga (na)
|
Loketo, balançoire
|
Amour
|
Assertif,
expressif
|
Non stop mon amour toujours vibra ngonda jamais azala
fatigué na course ya love epayi na ye bolingo eza chida aza na stock
ya bilengi alembaka te na ring ya bolingo ti na 12ème
round Muhamed Ali na nga a boxaka nga na ring ya love hummmm
|
Mon amour (ye),
Nga,
Muhamed Ali
|
Ring, vibra ngonda
|
Amour
|
Assertif,
Expressif
|
Ah ya ya ya ye Ah yezu e yo nkolo mosali ya bolingo na mitema
ya bato Yo moko otiaki bolingo na mokili sur terre Aye e e e e e e e e
ee aye e e e e ee
|
Yezu,
Bato
|
Mitema,
Mokili,
Terre
|
Amour
|
Expressif
|
Aaaaazali te oh azali oyo akokani na yo azali te oyo akokani
na yo Azali te yo maboko na yo ebimisaka ndunda ata na mabanga Azali te
yo moto obimisa nga fololo na motema Azali te yo moto osalisa nga
connaissance na l'amour Azalite e e e e e Pierrot le blanc azali te ee
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh
|
Pierrot le blanc,
Nga,
Yo
|
Maboko, ndunda, mabanga, fololo, motema
|
Amour
|
Expressif,
Assertif
|
Aaaaaaaaaazali te oh azali oyo akokani na yo Azali te yo
maboko na yo ebimisaka ndunda ata na mabanga Azali te maboko na yo ebimisaka
mayi na desert Azali te yo moto osalisa nga connaissance na l'amour Azali
te yo moto otia nga na circuit ya sentiment Azali te e e Pierrot le blanc
azali te ee ee
|
Pierrot le blanc,
Nga,
Yo
|
Ndunda,
mabanga,
mayi,
désert,
maboko
|
Amour
|
Expressif,
Assertif
|
Nini yango na nga Nini yango na nga Nini yango na nga Nini
yango na nga Defenseur ya suka atiki couloir Garde du corps ya suka
abwaki mandoki
|
Nga,
Défenseur,
Garde du corps
|
Couloir,
mandoki,
|
Désespoir
|
Expressif,
assertif
|
Lakisa nga nzela oyo na kobika Lakisa nga esika oyo na kobika
eee Lakisa nga esika Jésus azalaka Pesa nga adresse ya mwana
Nzambe Lakisa nga nzela oyo nakobika
Lakisa nga nzela oyo na kobika
|
Yo,
Nga,
Jésus,
Mwana nzambe
|
nzela
|
Désir
|
Directif
|
Nini yango na nga Nini yango na nga
Nini yango na nga Nini yango na nga Nini yango na nga
Defenseur ya suka atiki couloir Garde du corps ya suka abwaki
mandoki aiéé
|
Nga,
Défenseur,
Garde du corps
|
Couloire,
mandoki
|
Désespoir
|
Assertif,
Expressif
|
Aaaaazali te oh azali te oyo akokani na yo Azali te yo moto
otia nga na circuit ya sentiment Azali te yo moto obimisa nga fololo na
motema Azali te yo tendresse ebange po na yo Azalite e e e e e Pierrot
le blanc azali te eee Pierrot le blanc aza te Pierrot le blanc azali te
|
Pierrot le blanc,
Nga,
Yo
|
fololo, motema
|
Amour
|
Assertif,
Expressif
|
Il ressort de ce tableau que la chanson Balançoire est
remplie d'énoncés portant des indices marqueurs de la
présence des personnages dont l'énonciateur
représenté par « nga, moi, je, na », le
destinataire représenté par « Pierrot le blanc,
bébé, tu, ye, mon amour, chéri, mwana mama, yo, et des
formules impératives», les autres personnages
représentés par « ba experts, Dieu, les sages, maman,
muhamed Ali, bato, mwana muke, bébé, yezu mwana nzambe, motingya,
défenseur, garde du corps et tant d'autres» ; des
objets ; des sentiments et de nombreux actes de langage. Ce qui revient
à dire que cette chanson est unenarration à travers laquelle le
locuteur exprime son amour envers son destinataire.
Le tableau ci-dessousfait un regroupement et un
dénombrement des paramètres repérés dans le tableau
précédent en vue de pouvoir les situer plus facilement au sein de
leurs énoncés.
Evaluation des données
paramètres
|
Nombre
|
Dénominations
|
Personnages
|
14
|
Pierrot le blanc (bébé, tu, ye, mon amour,
chéri, mwana mama, yo), nga (moi, je, na), expert, Dieu, les sages,
maman, muhamed Ali, bato, mwana muke, bébé, yezu (mwana nzambe),
motingya, défenseur, garde du corps
|
Objets
|
39
|
Lune, plume, chandelle, feu, porte, monde, ring, sima, zelo,
brique, ndako, mbuma, nzoto, pomme de terre, poisson, mer, mbongo, papier,
elamba, université, faculté, lutu, loketo, balançoire,
mitema, maboko, ndunda, mabanga, fololo, mayi, désert, couloire,
mandoki, nzela, mokili, motema, terre, vibra ngonda, argent
|
Sentiments
|
3
|
Amour, désir, désespoir
|
Actes de langage
|
3
|
Assertif, expressif, directif
|
Après analyse des textes de notre corpus, nous allons
présenter dans les tableaux ci-dessous, l'inventaire des embrayeurs
repérés dans les textes analysés, les différents
objets cités dans les chansons analysées, les sentiments
qu'exprime l'artiste et les différents actes de langage qu'il
évoque.
II.2. Tableaux synthétiques
Tableau I : Synthèse sur les
personnages
Dans ce tableau, nous allons relever les indices marqueurs de
la présence du locuteur, du destinataire, ainsi que ceux d'autres
actants non classés dans les catégories citées ci-haut.
Personnages
|
Emballe-moi
|
Mosisi
|
Balançoire
|
Locuteur
|
90
|
110
|
52
|
Destinataire
|
83
|
69
|
83
|
Autres
|
17
|
53
|
46
|
Ce tableau prend en compte les embrayeurs marqueurs de la
présence des personnages catégorisés en : locuteur,
destinataire et autres personnages. Il démontre donc le nombre de fois
que chacun des personnages est cité par l'artiste musicien soit pour se
désigner soi-même, sois désigner son destinataire, ou
encore les autres personnages.
Tableau II : Synthèse sur les
objets
Dans ce tableau, nous allons comptabiliser les objets aux
quels le locuteur fait allusion pour exprimer ses sentiments. Nous allons ici
les repartir en cinq catégories à savoir : objets de
construction, objets anatomiques ou parties du corps humain, objets botaniques
ou plantes, objets de cuisines et autres objets.
Objets
|
Emballe-moi
|
Mosisi
|
Balançoire
|
Objets de Construction
|
0
|
1
|
7
|
Objets anatomique (parties du corps humain)
|
12
|
32
|
10
|
Objets botaniques (plantes)
|
0
|
5
|
6
|
Objets de cuisine
|
9
|
25
|
3
|
Autres objets
|
18
|
29
|
25
|
Dans ce tableau, nous avons comptabilisé les objets aux
quels le locuteur a fait allusion pour exprimer ses sentiments. Ainsi
donc les objets de construction n'ont pas été cités
dans Emballe-moi, 1 seule fois dans Mosisi et 7 fois dans Balançoire.
Les objets anatomiques ont été cités 12 fois dans
Emballe-moi, 32 fois dans Mosisi et 10 fois dans Balançoire. Les
objets botaniques n'ont pas été cités dans Emballe-moi,
mais 5 fois dans Mosisi et 6 fois dans Balançoire. Les objets de cuisine
ont été cités 9 fois dans Emballe-moi, 25 fois dans Mosisi
et 3 fois dans Balançoire. En fin les autres objets ont
été cités 18 fois dans Emballe-moi, 29 fois dans Mosisi et
25 fois dans Balançoire.
Tableau III : Synthèse sur les
sentiments
Dans ce tableau, nous allons comptabiliser la fréquence
des sentiments relevés dans les textes analysés.
Sentiments
|
Emballe-moi
|
Mosisi
|
Balançoire
|
Plaisir
|
8
|
4
|
0
|
Amour
|
15
|
9
|
15
|
Tristesse
|
0
|
10
|
0
|
Autres sentiments
|
6
|
5
|
4
|
Il ressort de ce tableau que le locuteur a exprimé le
sentiment de plaisir 8 fois dans Emballe-moi, 4 fois dans Mosisi, et aucune
fois dans Balançoire ; en outre il a exprimé l'amour 15 fois
dans Emballe-moi, 9 fois dans Mosisi, et 15 fois dans Balançoire ;
en suite, il n'a exprimé la tristesse aucune fois dans Emballe-moi et
dans Balançoire, alors qu'il l'a exprimé 10 fois dans Mosisi; en
dehors des sentiments cités ci-haut, il a exprimé les autres
sentiments 6 fois dans Emballe-moi, 5 fois dans Mosisi, et 4 fois dans
Balançoire.
Tableau IV : Synthèse sur les actes de
langage
Dans ce tableau, nous allons comptabiliser la fréquence
d'utilisation des différents actes de langage dans les chansons de
l'artiste Koffi Olomide.
Actes de
langage
|
Emballe-moi
|
Mosisi
|
Balançoire
|
Assertifs
|
16
|
27
|
16
|
Expressifs
|
15
|
14
|
12
|
Directifs
|
7
|
11
|
5
|
Déclaratifs
|
0
|
0
|
0
|
Promissifs
|
2
|
0
|
0
|
Il ressort de ce tableau que le locuteur a exprimé 16
fois les assertifs dans Emballe-moi, 27 fois dans Mosisi, et 16 fois dans
Balançoire ; 15 fois les expressifs dans Emballe-moi, 14 fois dans
Mosisi, et 12 fois dans Balançoire ; 7 fois les directifs dans
Emballe-moi, 11 fois dans Mosisi, et 5 fois dans Balançoire ; mais
les déclaratifs n'ont été utilisé dans aucune des
chansons choisies ; en outre les Promissifs ont été
utilisés 2 fois dans Emballe-moi, mais aucune fois dans les deux autres
chansons.
Etant donné que notre étude porte
essentiellement sur les actes de langage, le tableau ci-après fera une
représentation pondérée desdits actes afin d'en
dégager les plus dominants.
II.3. Tableau pondéré
Variables
|
Fréquences
|
Pourcentages
|
Assertif
|
59
|
47.2%
|
Directif
|
23
|
18.4%
|
Promissif
|
2
|
1.6%
|
Déclaratif
|
0
|
0.0%
|
Expressif
|
41
|
32.8%
|
L'analyse de différents actes de langage contenus dans
les chansons Emballe-moi, Mosisi et Balançoire de l'artiste musicien
Koffi Olomide, nous a révélé une prédominance des
assertifs avec 47,2%, suivi des expressifs avec 32,8%, les directifs viennent
en troisième position avec 18,4%, les promissifs quant à eux
tiennent la queue avec 1,6% et les déclaratifs sont les plus
récessifs avec 0.0% de proportion.
|
|