ABSTRACT
« The Evangelical Church of Cameroon (E.C.C.) and the
international cooperation (1957-2007) » is the theme that we have chosen
for our dissertation of the D.I.P.E.S.II that sanctions the end of studies in
the second cycle of Higher Teacher Training College (H.T.T.C.). The aim of this
research is to show the engagement and manifestation of Evangelical Church of
Cameroon (E.C.C.) on the field of international relations during fifty years of
its autonomy, from 1957 to 2007. In fact, in the days following its autonomy,
E.C.C., by its oecumenical spirit has cooperated on the international level. In
this way, its relations out of Cameroon have been expressed in a multilateral
manner within international, continental and inter-ecclesiastical
organisations. By so doing, the Evangelical Church of Cameroon is a member of
the Oecumenical Council of Churches (O.C.C.) since 1959; pioneer member of the
Apostolical Action of the Evangelical Community (C.É.V.A.A.) since 1971.
The role of the E.C.C. has been of great importance in the creation of this
Community, through the dynamism of its then Secretary General, Pastor Jean
Kotto. Likewise, the Evangelical Church of Cameroon is member of the United
Evangelical Mission or Vereinigte Evangelische Mission (V.E.M.), a
branch of the Apostolical Action of the Evangelical Community
(C.É.V.A.A.) based in German. At the regional level, the E.C.C. is a
constituent member of All African Churches Conference (A.A.C.C.) that was put
in place in 1963. Furthermore, E.C.C. maintains a bilateral cooperation with
some churches and other non governmental organisations of development based in
Europe, particularly in Germany and Holland. In Germany, there are: the
Evangelical Church of Westphalia, the German Mission for Marines, the
Protestant Union for Development or Evangelical Zentralstelle Für
Entwicklungshilfe (E.Z.E.). In Holland, we have: the Protestant Church of
Holland, the KERKINACTIE. The cooperation has had and impact on the
development of this church in many ways (spiritually, materially, socially,
etc.). Nevertheless, all has not been very smooth. The Evangelical Church of
Cameroon has witnessed many problems and difficulties in relation to poor
organisation and poor structuring of partnership.
1Constitution de l'Eglise Evangélique du
Cameroun adoptée au Synode Général de Mbouda le 06 Mars
1998, p.5.
Notre thème est intitulé « L'Église
Évangélique du Cameroun (É.É.C.) et la
coopération internationale (1957-2007). ». Son choix se justifie
par un certain nombre de raisons.
I- RAISONS DU CHOIX DU SUJET
Le choix de ce thème trouve sa justification à
travers plusieurs raisons et motivations. Sur le plan académique, ce
thème a été choisi dans le cadre d'une soutenance publique
en vue de l'obtention du Diplôme de Professeur de l'Enseignement
Secondaire 2ème grade (D.I.P.E.S. II), qui sanctionne la fin
d'études du second cycle de l'École Normale Supérieure.
De même, il est question pour nous, d'apporter notre
modeste contribution à l'importante littérature de l'histoire
scientifique des religions, d'y approfondir nos connaissances et de faire
connaître l'Église Évangélique du Cameroun à
ceux qui la méconnaissent encore.
Bien plus, en tant que fidèle engagé de
l'É.É.C., nous voulons vérifier, réfléchir,
discuter et analyser la pertinence de l'affirmation contenue dans le
préambule de sa constitution en ces termes :
L'Église Évangélique du Cameroun, en
abrégé É.É.C. fait partie de l'Église
Universelle, corps du Christ, chargée d'annoncer la bonne nouvelle du
salut en Jésus-Christ et de rendre témoignage du Royaume de Dieu
jusqu'au retour du Seigneur.
Pour guider sa foi et sa vie, l'É.É.C.
reconnaît l'autorité souveraine de la Parole de Dieu,
incarnée en Jésus-Christ et révélée par le
Saint Esprit dans les livres canoniques de l'Ancien et du Nouveau Testament,
les symboles oecuméniques et les confessions de foi des Église s
issues de la Réforme.
L'É.É.C. est en communion avec toutes les
Églises ayant pour fondement Jésus-Christ et collabore
fraternellement avec elles au Cameroun et dans le monde1.
En outre, il est question d'un réveil de mémoire
des fidèles de l'É.É.C. sur la marche de leur
Église durant le demi-siècle de son existence en tant
Église autonome, notamment sur le volet de ses relations avec
l'extérieur.
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